Fra nettverksprosjekt til Ride Gudbrandsdal SA

Bilde av syklister i fjellet

Foto: GDF Media

Nettverket bak prosjektet «Sykkel i Gudbrandsdalen – mobilitet, opplevelse og verdiskaper» girer opp, og etablerer selskapet Ride Gudbrandsdal SA.


Målet

Ride Gudbrandsdal er framoverlente og ambisiøse. De ser viktigheten og verdien av et tettere samarbeid, og en felles strategi for å levere kvalitetsprodukter til et marked i rask vekst. Målet er å gjøre Gudbrandsdalen til Norges ledende sykkeldestinasjon!

Prosjektet

Idéen springer ut fra et samlet, uformelt nettverk av sykkelaktører, gjennom arbeid fra både Krafttak for grønn vekst, Midt-Gudbrandsdal Næringsforening og destinasjonsselskapene. Skåppå er prosjekteier og har ledet prosjektet gjennom hele mobiliseringsfasen. Vi utarbeidet en handlingsplan og modnet nettverket, før Julia Hamre i Værfast tok over som prosjektleder for å sette idéen ut i live.

Nettverksprosjektet finansieres av Innlandet Fylkeskommune sine Reiselivsmidler, og i styringsgruppen sitter Visit Lillehammer, Visit Jotunheimen og Nasjonalparkriket Reiseliv.

Verdiskapingen

Prosjektet «Sykkel i Gudbrandsdalen – mobilitet, opplevelse og verdiskaper» har som mål å løfte regionen som helhet for å ta en posisjon som Norges ledende sykkelregion. Gudbrandsdalen har mange sterke aktører innen sykkelsegmentet. Noen driver med utleie, verksted og maskinlagde løyper, mens andre lever av guiding på naturlige stier i høyfjellet. De tre grunnpilarene i prosjektet er sykkel som mobilitet, opplevelse og verdiskaper. Bakgrunnen for dette handler om at en slik satsning på sykkel krever at de omfavner hele potensialet i sykkelsegmentet.

Gudbrandsdalen som sykkeldestinasjon

Veien videre for samvirket er å utvikle og teste sykkelopplevelser på tvers av enkeltaktørene, samtidig som de utvikler en portal der Gudbrandsdalen som sykkeldestinasjon skal synliggjøres.

Ride Gudbrandsdal

Engasjementet er høyt hos de involverte aktørene. Prosjektleder Julia forteller at nettopp det var et av kriteriene for en ny sykkelsatsning i Gudbrandsdalen – satsningen skulle være godt forankret hos aktørene selv.


 

Fra stiftelsen av selskapet Ride Gudbrandsdal SA. Foto: Privat

 


Ride Gudbrandsdal er stiftet av: