Personvernerklæring 

Personvernreglene er laget for at du skal være sikker på at vi behandler opplysninger om deg på en korrekt måte. Målsettingen vår er at du alltid skal føle deg trygg og ha tillit til at vi håndterer personopplysningene dine med respekt og lar deg ha kontroll over dem. 

 

1 Innledning 

I enkelte tilfeller med direkte kommunikasjon vil det være nødvendig å innhente og bruke personopplysninger som navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse eller lignende. I forbindelse med et kundeforhold vil det være opplysningene som er nødvendig å lagre for senere bruk eller i forbindelse med rapportering. Du har rett til innsyn, korrigering og sletting av opplysninger som vi har lagret om deg. Etter endt kundeforhold vil vi ta vare på opplysninger så lenge det er hensiktsmessig, eller så lenge vi er pålagt å gjøre det i samsvar med for eksempel regnskapsloven. Vi etterstreber å alltid følge personvernlovgivningen. 

 

2 Behandlingsansvarlig 

Daglig leder i Skåppå AS er behandlingsansvarlig for selskapet.  

Navn: Skåppå AS 
Adresse: Domaasgrendi 1, 2660 Dombås 
Telefon: 905 49 631 
E-post: post@skappa.no 
Organisasjonsnr: 915 030 025 

Ta kontakt hvis du har spørsmål. 

 

3 Opplysninger som samles inn og behandles 

Behandlingen skjer på grunnlag av GDPR artikkel 6 (1) bokstav b (behandlingen er nødvendig for å oppfylle en avtale som den registrerte er part i) for privatkunder, og GDPR artikkel 6 (1) bokstav f (behandlingen er nødvendig for formål knyttet til berettiget interesse) for kontaktpersoner for selskapskunder og annet som behandles i tilknytning til virksomheter. I følgende sammenheng innhentes disse opplysninger: 

 

  • Etablering av kundeforhold, administrasjon av kundeforholdet og fakturering. Det behandles i denne forbindelse kontaktinformasjon bedrift og/eller person, betalingsopplysninger mv.  

  • Prosjekthåndtering og lagring/oppbevaring av prosjektdokumenter. Det behandles i denne forbindelse personopplysninger som er nødvendige i relasjon til den aktuelle avtalen. Informasjon om andre tredjeparter er også en del av dette. I prosjekter hvor dialog med tredjeparter forekommer, har vi vurdert det slik at behandlingen er nødvendig for å løse problemstilling for kunden mest mulig effektivt i henhold til avtalen. Behandlingen skjer på grunnlag av eventuelle forpliktelse til arkivering av pågående og avsluttede prosjekt. 

  • Utsendelse av markedsføring, nyhetsbrev og annen relevant informasjon om vår virksomhet. I denne sammenheng behandles navn og e-postadresse. Behandlingen skjer på grunnlag av samtykke fra den som mottar markedsføringen etter markedsføringsloven § 15 som regel privatkunder eller kontaktperson hos en virksomhet. 

  • Informasjon om potensielle kunder. I denne forbindelse behandles kontaktinformasjon. Vi har vurdert det slik at behandlingen er nødvendig for å ivareta kommersielle hensyn ved vår virksomhet. 

  • Kunnskapsforvaltning f.eks. gjenbruk av dokumenter i senere prosjekter. Personopplysninger som behandles i denne sammenheng er personopplysninger som er nødvendige i relasjon til den aktuelle avtalen. Vi har vurdert det slik at behandlingen er nødvendig for å interne læringsprosesser og for å arbeide mer effektivt 

  • Sikkerhet. I denne forbindelse behandles logger på servere, avdekking, oppklaring og oppfølgning av sikkerhetshendelser mv. Vi har vurdert det slik at denne behandlingen er nødvendig for å ivareta informasjonssikkerhet og hindre uautorisert utlevering av personopplysninger. 

  • Rekruttering. I denne sammenheng behandles CV, søknad, attester, vitnemål, uttalelser fra referanser, interne vurderinger/intervjureferater, ev. personlighetstester og evnetester. Behandling av personopplysninger skjer på grunnlag av en avtale med den som søker stilling hos oss, dvs. GDPR artikkel 6 (1) bokstav b. Dersom vi beholder søknadsdokumentasjon etter en rekrutteringsprosess er avsluttet skjer dette på grunnlag av samtykke fra den som søker stillingen, jf. GDPR artikkel 6 (1) bokstav a. 

 

4 informasjonskapsler (Cookies) 

Vi bruker informasjonskapsler på nettstedet. Når du besøker nettstedet vårt, gir du ditt samtykke til dette. Informasjonskapsler er standardteknologi som de fleste nettsteder bruker. Vi bruker informasjonskapsler for å kunne gi deg en bedre brukeropplevelse når du besøker nettstedet vårt. Hvis du ikke ønsker informasjonskapsler, kan du bruke innstillinger i nettleseren din til å blokkere disse. Hvis du velger å gjøre det, kan det føre til at nettstedet ikke fungerer optimalt. Vi bruker informasjonskapsler fra Squarespace, Google Analytics og Facebook. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke til vår bruk av disse informasjonskapslene ved å gå inn på innstillinger på din nettleser og tøm data om informasjonskapsler. 

 

5 Utlevering av personopplysninger til andre 

Vi utleverer eller overfører ikke personopplysningene videre til andre med mindre det foreligger et pålegg for slik utlevering. I noen tilfeller vil vi måtte benytte tredjeparter til å behandle personopplysninger på våre vegne (databehandlere). Når dette er nødvendig sikrer vi at disse tredjepartene gjennom en databehandleravtale overholder våre og den til enhver tid gjeldende lovgivnings krav til behandling og bruk av personopplysninger. All behandling av personopplysninger som vi foretar skjer innenfor EU/EØS-området. 

 

6 Lagringstid 

Vi lagrer dine personopplysninger hos oss så lenge det er nødvendig for det formål personopplysningene ble samlet inn for. Det betyr for eksempel at personopplysninger som vi behandler på grunnlag av ditt samtykke slettes, hvis du trekker ditt samtykke. Personopplysninger vi behandler for å oppfylle en avtale slettes når avtalen er oppfylt og alle plikter som følger av avtaleforholdet er oppfylt. Personopplysninger som vi behandler for å oppfylle rapporteringskrav fra myndighetene slettes når lovgrunnlaget bestemmer det. Dette gjelder for eksempel bokførings- og regnskapsregler. Regnskapsmateriale skal i utgangspunktet lagres i 5 år, og i noen tilfeller i 10 år. Prosjekter med offentlig støtte skal lagres i minst 10 år.  

 

7 Rettigheter ved behandling av personopplysninger 

Du har rett til å kreve innsyn, retting eller sletting av personopplysningene vi behandler om deg. Du har videre rett til å kreve begrenset behandling og på visse vilkår rette innsigelse mot behandlingen. Du kan lese mer om disse rettighetene på Datatilsynets nettside: www.datatilsynet.no. For å ta i bruk dine rettigheter må du ta kontakt med oss på e-post eller telefon. Vi vil svare på din henvendelse så fort som mulig, og senest innen én måned. Vi vil be deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi lar deg ta i bruk dine rettigheter overfor oss. Dette gjør vi for å være sikre på at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg – og ikke noen som gir seg ut for å være deg. Du kan til enhver tid trekke tilbake ditt samtykke for behandling av personopplysninger hos oss. Den enkleste måten å gjøre dette på er å melde deg av nyhetsbrevet ved å følge avmeldingslenken i hvert nyhetsbrev. Du kan også ta kontakt med oss på e-post eller telefon. 

 

8 Klager 

Dersom du mener at vår behandling av personopplysninger ikke stemmer med det vi har beskrevet her eller at vi på andre måter bryter personvernlovgivningen, så kan du klage til Datatilsynet. Du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynets nettside: www.datatilsynet.no. 

 

9 Endringer 

Hvis det skulle skje endring av våre tjenester eller endringer i regelverket om behandling av personopplysninger, kan det medføre forandring i informasjonen du er gitt her. Hvis vi har dine kontaktopplysninger, vil vi gjøre deg oppmerksom på disse forandringene. I tillegg vil oppdatert informasjon alltid finnes lett tilgjengelig på vår nettside.