Eierne av Krafttak for grønn vekst etablerer investeringsfond for innovasjon i Gudbrandsdalen
Gudbrandsdalen skal rigges for en grønnere framtid. Det innebærer både en omstilling av bedrifter i regionen i dag, og at det satses mer på gründere og nye idéer. Dette vil eierne av prosjektet Krafttak for grønn vekst bidra direkte til. Nå står de klare til å etablere satsningen og leter etter en daglig leder og forvalter. Skåppå har vært prosjektledere for satsningen
Fra prosjekt til storsatsning
Gudbrandsdal Energi Holding, AS Eidefoss, Skjåk Energi Holding AS, SpareBank 1 Gudbrandsdal og SpareBank 1 Lom og Skjåk har samarbeidet i flere år gjennom prosjektet Krafttak for grønn vekst. Skåppå har stått for prosjektledelsen på vegne av disse aktørene siden forprosjektet i 2019.
Krafttak for grønn vekst skal både stimulere til nye idéer og bidra til å realisere idéene – fra idé til AS. Skåppå har utviklet innovative møteplasser og nye utviklingsverktøy for å bistå prosjekter og bedrifter som kommer gjennom Krafttak. Dette blir viktige arbeidsmetodikk som Skåppå skal utvikle fremover og som tas videre etter prosjektet Krafttak avsluttes i september 2023.
En av tiltakene i prosjektet har vært å utrede muligheten for et investeringsfond i Gudbrandsdalen. Skåppå har holdt i prosessen fra idéskisse til stiftelsesdokumenter.
Nå står de fem aktørene klare med et investeringsfond på 60 millioner som skal investeres i grønne prosjekter og bedrifter i Gudbrandsdalen. Arbeidspakken i prosjektet tas ut i en egen satsning gjennom Varde Investeringslaug som stiftes i april 2022.
Historisk i Gudbrandsdalen
Dette er det første investeringsfondet av sitt slag i Gudbrandsdalen. Gjøvik og Hamar regionene har allerede god erfaring med dette gjennom blant annet Komm-In og FirstSeed.
Skal Innlandet og Norge lykkes med å nå målene med å redusere klimautslipp og samtidig øke verdiskapingen, må det investeres langt mer i omstillingen av bedrifter og grønne løsninger for framtida - og bedriftene selv må bidra. Varde Investeringslaug skal gjøre nettopp dette.
Hva skal Varde Investeringslaug gjøre?
Investeringslauget skal kjøpe aksjer i unge, lovende bedrifter som satser på bærekraftige produkter og tjenester. De skal være en samarbeidspartner som kobler på spesialister og nettverk som gjør at bedriften har større sjans for å lykkes og for å vokse.
Bedriftene de skal investere i må ha hovedvirksomhet i Gudbrandsdalen og drive med aktiviteter som defineres som bærekraftige etter EU sine standarder. Slik skal investeringsfondet bidra til grønn omstilling fra Lillehammer i sør til Skjåk og Lesja i nord.
Kjernen for Varde Investeringslaug er å bidra til lokal verdiskaping, framtidsretta arbeidsplasser og varig bosetting – uten at det går på bekostning av mulighetene for neste generasjon som skal bo og jobbe i Gudbrandsdalen.
Lansering på Den smarte grønne dalen-konferansen 9. juni
Detaljer for investeringsfondet skal lanseres under konferansen Den smarte, grønne dalen 9. juni. Den finner sted på Rudi Gard og på nett i et spennende hybrid format. Konferansen er et initiativ fra de fem aktørene, og er Gudbrandsdalens viktigste møteplass for grønn utvikling.
Deltakere til konferansen vil utfordres på å starte eller komme videre i det å rigge seg for framtida. Det er nettopp å gå til handling de fem aktørene gjør gjennom å stifte et investeringsfond.
Jakter daglig leder og forvalter
Varde Investeringslaug har som ambisjon å ha funnet daglig leder som kan presenteres under konferansen Den smarte, grønne dalen 9. juni. Stillingen som daglig leder og forvalter lyses ut tirsdag 12. april, med søknadsfrist søndag 24. april.
Les stillingsutlysningen og søk her:
I prosjektet Krafttak har Skåppå har blant annet stått for:
Koordinering av styringsgruppe og arbeidsgrupper
Utarbeide underlag til saker og fremleggelse for diskusjoner og beslutning
Koble på nettverk og kompetanse der det er behov
Skrevet søknader om offentlig støtte samt oppfølging og rapportering
Bestille og koordinere analyser, undersøkelser og påkobling av forskning
Implementere teori og utvikle innovasjonsmetodikk for grønn utvikling i distrikt
Planlegge, gjennomføre og følge opp idéverksteder og andre møteplasser
Planlegge og gjennomføre konferansen Den smarte, grønne dalen
Kommunikasjon og markedsføring på vegne av prosjektet, i egne kanaler og gjennom bearbeidelse av presse
Foredrag og innlegg på aktuelle møteplasser på vegne av prosjektet