Arctic Dome - Et industrieventyr i Gausdal

Runde domer blir snart å finne i alle verdenshjørner. Industrieventyret startet med en idé som var skreddersydd for en lokal sømbedrift.

Før vi går historien etter i sømmene, må vi tråkle tilbake litt. Idéen om mobil og luksuriøs overnatting kom faktisk gjennom initiativ fra Skåppå – og et reiseliv i endring. De reisende etterspurte mer opplevelser, tettere på naturen, men også høyere komfort. 2012 var den spede starten for Arctic Dome. I 2015 etablerte Gausdal Sewing Industri (GSI) søsterselskapet Arctic Dome, som nå er en av GSIs viktigste kunder. Og nå vil de eksportere domene til utlandet.

Foto: Scanout ved Yngve Ask / Rondane Explorer

Foto: Scanout ved Yngve Ask / Rondane Explorer

 

Tre størrelser og et toalett

Andreas Bjermeland er daglig leder i Arctic Dome. Foto: Marit Nyhus

Andreas Bjermeland er daglig leder i Arctic Dome. Foto: Marit Nyhus

De har kommet til tredje generasjon av domen, som ifølge daglig leder Andreas Bjermeland, tåler alt. Domene er designet for norske forhold, og de er prøvd ut og testet i allslags vær og vind over flere år. Nå består kolleksjonen av tre ulike størrelser – 15, 23 og 46 kvadratmeter. De er enkle å sette opp, og til de minste modellene trenger du bare en stige. Siste nytt er en toalettmodul som kan kobles på domen. Inne i domene kan man beundre en stjerneklar vinternatt eller en stormfull høstkveld fra en komfortabel seng, i et svært romslig luksustelt.

Mål om eksport

Skåppå har vært med på reisen fra start og er med når Andreas nå skal selge domen til utlandet. Det første målet er Finland. Tidligere har de solgt domer til blant annet Frankrike og New Zealand via nettverk de har bygget seg opp. En målrettet utvikling for eksport krever mer, og nå går Arctic Dome veien via Innovasjon Norge.
– En utløsende faktor var Go Global hos Innovasjon Norge. Vi ble koblet på der via Skåppå, og gjennom Go Global finner man ut om produktet er klart for eksport, forklarer Andreas.

 
Skåppå har bistått Arctic Dome siden oppstarten. Foto: Marit Nyhus.

Skåppå har bistått Arctic Dome siden oppstarten. Foto: Marit Nyhus.

Gode sparringspartnere

Andreas anbefaler på det sterkeste å gjøre ting i riktig rekkefølge. De har kartlagt at produktet er klart for eksport, og nå leter de etter gode partnere i Finland.

– Innovasjon Norge bistår oss i partnersøk. Vi leverer en liste over hva vi ser etter i en partner, og Innovasjon Norge luker ut aktuelle kandidater. Så må vi gå ned i materien å finne de rette, sier Andreas.

Og da er Skåppå gode å ha som sparringspartnere.
– Skåppå kjenner Arctic Dome og stiller spørsmål som hjelper oss til å ta riktige avgjørelser. Det hjelper å ha flere øyne som er med og ser, forteller Andreas.

 

Innovasjon Norges Go Global-seminar

Innovasjon Norge tilbyr det gratis miniseminaret Go Global til bedrifter som ønsker å satse internasjonalt. Dette seminaret gir en introduskjon til hva en internasjonal satsning innebærer, og hva du må tenke på før du velger marked. Du får også innføring i hvilke risikoer du må ta høyde or, og hva Innovasjon Norge kan bidra med på veien.

Go Global gir deg det faglige startskuddet som synliggjør mulighetene og veivalgene før en internasjonal satsing.​

Les mer om Innovasjon Norges GO Global her.


Gausdal Sewing Industri etablerte søsterselskapet Arctic Dome, som nå er en av GSIs viktigste kunder. Foto: Marit Nyhus

Gausdal Sewing Industri etablerte søsterselskapet Arctic Dome, som nå er en av GSIs viktigste kunder. Foto: Marit Nyhus

Har du et produkt som er klar for eksport? Ta kontakt med Skåppå, så vi kan hjelpe deg i gang!

 
Prototyper i Arctic Dome AS sine lokaler i Gausdal. Foto: Marit Nyhus

Prototyper i Arctic Dome AS sine lokaler i Gausdal. Foto: Marit Nyhus

Guest User