Smaken av suksess

skappa_kunnskapspark_suksesshistorie_oyenhjemmebakeri_06-1500x960.jpg

To søstre, bestemor sine oppskrifter og hjemmebakst det går gjetord om er suksessingrediensene bak Øyens Hjemmebakeri.

Ved første øyekast minner Øyen lite om et nystartet hjemmebakeri. Rundt oss går 40 steiketakker varme for å mette den eksploderende etterspørselen etter lefser, flatbrød og fettbrød. Men når skyene av hvetemel legger seg er det riktig så hjemmekoselig i nyinnflyttede lokaler på Kvam: Her elter søstrene Øyen med to ektemenn, venninner og ei datter lefsedeigene. Året rundt rives baksten vekk som, vel, varme hvetebrød.

Elisabeth og Kari i Øyen hjemmebakeri.

Elisabeth og Kari i Øyen hjemmebakeri.

– Vi startet med fire takker og et sterkt ønske om å skåppå vårt eget levebrød, sier bakstekonene og bedriftseierne Elisabeth og Kari.

Smaken er et resultat av godt håndverk. Men vi hadde aldri kommet dit vi er i dag uten hjelpen vi har fått fra Skåppå

TO MILLIONER. Tre år etter at de to søstrene startet opp hjemmebakeriet med bestemors oppskrifter som eneste kapital, elter sju ansatte ut en omsetning som i år bikker to millioner. På kundelista står Norgesgruppen, Coop og Rema, i tillegg til en lang rekke hoteller og restauranter. Privatmarkedet er også brennhett: «Maks 5 lefser per kunde» står det på plakaten i det koselige lefseutsalget i front av bakeriet – et forsøk på å fordele godene på alle som vil ha en smak fra Kvam. Hemmeligheten bak suksessen?

– Smaken, som er et resultat av godt håndverk. Men vi hadde aldri kommet dit vi er i dag uten hjelpen vi har fått fra Skåppå.

SKÅPPÅ SUKSESS. Kun fire måneder gikk fra søstrene fikk ideen om å starte lefsebakeri til de første produktene var klare. I mellomtiden hadde kommunen satt gründerne i kontakt med fagmiljøet i Lillehammer Gudbrandsdalen Kunnskapspark. Å starte bedrift handler om mye mer enn et godt produkt.

– Tankegang. Og planlegging. Der fikk vi kjempehjelp fra Skåppå rundt oppstarten, sier Elisabeth.

Da Øyens Hjemmebakeri først var i gang hjalp Skåppå til med søknader, støtte og veiledning.

– Vi hadde søkt Innovasjon Norge på egenhånd tidligere, men da Skåppå kom på banen innså vi at hjelpen deres er gull verdt.

I dag er Øyens Hjemmebakeri en av Skåppås målbedrifter, noe som gjør at de får oppfølgingssamtaler og tilbud om ulike former for kompetanseheving.

skappa_kunnskapspark_suksesshistorie_oyenhjemmebakeri_01.jpg

– Vi skal på lederkurs nå snart, sier Elisabeth, og kikker bort på ektemannen som er i sving inne i bakeriet:

– Men det er bare her i bakeriet vi er sjefene altså, så snart vi går ut døra er vi ektefeller.

Av typen som alltid har en fersk lefse på lur.

Fakta: Øyens Hjemmebakeri

  • Etablert vinteren 2013 av søstrene Elisabeth og Kari Øyen

  • Baker flatbrød, lefser og fettbrød

  • Selger til dagligvarekjeder, hoteller og privatkunder

  • Sju ansatte, 40 takker og to millioner i omsetning

  • Skåppå har bistått i forretningsutvikling, søkeprosessen, logistikk, produktutvikling og merkevarebygging.

www.oyenshjemmebakeri.no

Skåppå kunnskapspark