Oppstartstips 2/2: Praktiske tips når du starter ditt eget selskap

Skappa__juni_-23.jpg

Å starte sitt eget selskap kan være krevende, fordi man møter utfordringer og må ta beslutninger som man ikke har vært borti før. Skåppå har lang erfaring med å jobbe med selskaper i oppstartsfasen, og vår erfaring er at det er spesielt noen punkter du må tenke på før du starter opp et selskap:

1.     Vurder hva som er riktig selskapsform

Det finnes mange ulike selskapstyper i Norge som gir ulike rammevilkår. De to vanligste er aksjeselskap (AS) og enkeltmannsforetak (ENK). Selskapsformene har hver sine fordeler og ulemper som kan være nyttig å kjenne til før du avgjør hvilken selskapsform du skal bruke.

Dersom driften din har en viss risiko, er det som regel lurt å starte et AS. Dette er den beste og mest anerkjente selskapsformen, og gir deg flere rettigheter (dagpenger, sykepenger) og mindre risiko fordi man ikke er personlig ansvarlig for selskapets gjeld. Et AS er også mer fleksibelt om det må inn mer kapital eller nye eiere i selskapet. Et AS setter samtidig en del krav, og det er flere formaliteter du må forholde deg til enn ved et enkeltpersonforetak. AS er regnskapspliktig, og arbeidsgiveravgift må eksempelvis betales til alle ansatte i selskapet, inkludert deg selv. Samtidig kreves det 30.000 i egenkapital når selskapet opprettes.

Dersom du ikke har egenkapitalen som kreves eller ønsker en enklere selskapsdrift, kan du starte et enkeltpersonforetak. Da er det ingen krav til egenkapital, og det er færre formaliteter enn ved et AS. Med et enkeltpersonforetak er imidlertid den økonomiske risikoen høyere, fordi du er personlig ansvarlig for selskapets gjeld. Det betyr at dersom selskapet går konkurs med stor gjeld, overføres gjelden til deg privat. Overskuddet er samtidig skattepliktig, mens i et AS er det ingen utbytteskatt før du eventuelt tar pengene ut fra selskapet. ENK er med andre ord nyttig dersom du vil bruke minst mulig tid på administrasjon av virksomheten, og selskapet ikke har noen økonomisk risiko. Det kan også være et fint sted å starte, frem til du har bygget opp virksomheten og økonomien og etablerer et AS.

Hva som er riktig for deg kommer an på formålet med selskapet og hva du ønsker. Vi anbefaler at du tenker gjennom dette før du etablerer et selskap. Ta kontakt med oss om du er i tvil, vi hjelper deg gjerne med å sortere tankene!

2.     Registrer firmaet tidlig, slik at alle kostnader føres

Ofte venter gründeren med å etablere selskapet til tjenesten eller produktet skal ut for salg i markedet. Dette kan føre til høyere skattekostnader enn nødvendig, fordi kostnadene knyttet til planleggingsfasen og forprosjektet ikke inkluderes i regnskapet. Ved å etablere selskapet med en gang du har bestemt deg for at du skal starte et firma, kan du registrere alle kostnader på selskapet og dermed få skattefradag for disse.

3.     Lag en oversiktlig arbeidsplan

Når du starter egen virksomhet er det veldig nyttig å lage en egen arbeidsplan for forretningsideen din. Mange kaller dette for en forretningsplan. En slik arbeidsplan skal gi en totaloversikt over ideen din, og hvordan du har tenkt å drive virksomheten. Dette er et verktøy for deg selv, og når du skal hente finansiering fra virkemiddelapparatet, banker eller andre investorer. Planen skal gi en oversikt over hva du skal tjene penger på og hvor store kostnader du får. Selve arbeidet med å lage en forretningsplan er viktig i seg selv, fordi du må tenke gjennom alle sider av forretningsideen og driften av selskapet, og vurdere markedspotensialet.

En slik arbeidsplan skal på ingen måte skrevet i stein, og trenger ikke gjøres mer omfattende enn nødvendig. Tvertimot skal det hjelpe deg til å gjøre endringer både taktisk og strategisk. Bruk gjerne enkle maler og verktøy som "business model canvas" av Osterwalder for å lage en enkel oversikt over dine forutsetninger.

Det kan være utfordrende å danne seg en god oversikt over alt som skal med i en forretningsplan. Om du synes det er vanskelig å vite hvor du skal begynne, eller sliter med å komme deg videre, kan vi i Skåppå hjelpe deg med å lage en god forretningsplan.

4.     Skaff deg regnskapsfører dersom du ikke har kompetanse

God økonomistyring i et selskap er avgjørende for suksess, uavhengig av hvilken selskapsform du bruker. Etabler gode rutiner for budsjett og regnskap med en gang, og ha oppdaterte og korrekte regnskap tilgjengelig. Om du har nødvendig kompetanse kan du gjerne gjøre dette selv, så lenge du kjenner til nødvendig regelverk og krav som stilles. Dersom du ikke sitter på denne komptansen selv, er det nyttig å bruke regnskapsfører som hjelper deg. Det finnes mange ulike løsninger på dette, som ikke nødvendigvis innebærer store kostnader. Ta kontakt med oss, så gir vi gjerne råd og tips om hvem du kan bruke og hvordan du kan løse regnskapet på en måte som passer deg.

5.     Lag priskalkyler

Å ta riktig pris for produktet eller tjeneste du selger er avgjørende for lønnsomheten i bedriften din. Å vite hva som er riktig pris, er imidlertid ofte krevende. Prisen må ta hensyn til hva markedet er villige til å betale, samtidig som at du sikrer deg god inntjening som dekkers tiden og kostnadene på varen/tjenesten. Vår erfaring er at mange underpriser sine produkter og tjenester, fordi de ikke har full oversikt over faktisk kostnadsbruk, og undervurderer hvor mye folk er villige til å betale for produktet.

Ofte kan det være nyttig å få hjelp av et regnskapskontor for å vurdere hva minste pris bør være. Hvis det finnes lignende produkter på markedet allerede, bør du undersøke hva prisen på disse er og vurdere om du bør legge deg på, over eller under denne prisen. Markedsundersøkelser er også nyttige for å kartlegge betalingsvilligheten.

6.     Utarbeid gode budsjetter

Et budsjett er en oversikt over planlagte/estimerte inntekter og utgifter i perioden fremover. Det kalles ofte et forhåndsregnskap, og skal gi en oversikt over hva du tror vil skje med inntekter og utgifter i perioden som kommer. Hvilke faste utgifter vet du kommer, hvor store løpende kostnader tror du du vil få? Hvilke inntekter vet du at du får, og hvor store løpende inntekter forventer du? Budsjettet skal inneholde alle poster som påvirker selskapets økonomi, og gi en oversikt over om du vil tjene penger eller tape penger. Om du synes det er krevende å sette opp et budsjett kan du ta kontakt med Skåppå, så hjelper vi deg.

7.     Hold privat og bedriftens økonomi adskilt

Mange gründere blander privat økonomi med bedriftens økonomi, spesielt om du har startet et enkeltpersonsforetak. Med et AS er det krav om at bedriftens økonomi separeres fra privat, men det er store fordeler ved å gjøre dette i enkeltpersonforetak også.

8.     Bruk gode dokumentmaler

Når du starter opp et selskap for første gang er det mange ulike dokumenter og avtaler du må forholde deg til. Ved å bruke gode maler fra første dag får du gode rutiner og en oversiktlig drift. Altinn har en samleside for dokumentmaler som ofte brukes i selskaper, som kan være vanskelige å utarbeide selv. På linken nedenfor finner du en oversikt over dokumenter knyttet til Aksjeselskap, ansvarlige selskap og andre organisasjonsformer, Arbeidsgiverforhold, markedsføring, regnskap og annet som er gode utgangspunkt for din bedrift.  https://www.altinn.no/starte-og-drive/dokumentmaler/last-ned-dokumentmaler/

10. Be om hjelp ved behov!

Når man starter et eget selskap er det ikke alltid lett å vite hva man bør gjøre. Dersom du ikke sitter med nødvendig kompetanse selv, er det stor hjelp i å be om råd og bistand fra noen som kjenner til hva som trengs for å komme i gang. Innovasjon Norge kan fungere som en viktig veileder. Bankene sitter også på mye nyttig kompetanse.

Skåppå har lang erfaring med å bistå selskaper i oppstartsfasen, og hjelper deg gjerne i prosessen. Vi sitter på både kunnskap og nettverk, og hjelper deg gjerne med å sette deg i kontakt med relevante aktører, og kan rådgi i etableringsfasen og i søknadsarbeidet om eventuell økonomisk støtte. Som SIVA-partner kan vi tilby gunstige priser for relevante aktører. Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat, så kan vi se om vi kan hjelpe deg i ditt arbeid.

Guest User