Trender i reiselivet - XR og teknologi i framtidens opplevelser

Reiseliv er en av de viktigste næringene i Lillehammer og Gudbrandsdalen, og står for en betydelig andel av verdiskapingen. Det er derfor viktig at regionen følger med i utviklingen og etterspørselen innen reiselivet, for å kunne tilby attraktive opplevelser til besøkende og sikre framtidig verdiskaping.   

Det er flere overordnede trender som vil prege reiselivet i årene fremover. Teknologiutvikling, global oppvarming, koronapandemien og generell økonomisk vekst er blant de store, underliggende faktorene som gradvis endrer turistenes etterspørselsmønster.   I samarbeid med Visit Lillehammer, Nasjonalparkriket og Visit Jotunheimen har vi samlet noen trender vi mener vil bli viktige i årene fremover, som kan gi store muligheter for videreutvikling av regionen vår. I ukene fremover vil vi derfor legge ut saker hvor vi drøfter disse temaene, og trekker frem eksempler på relevante bedrifter, og diskuterer hvordan regionen vår kan ta en lederrolle i utviklingen.  

Det har skjedd en rivende teknologiutvikling de siste årene, og nye teknologiske løsninger blir billigere og enklere å bruke. Smart teknologi kan etter hvert gjøre det enda enklere å booke reise og opplevelser, finne egnede turforslag og inspirasjon, samt skape nye opplevelser som ikke har vært tilgjengelige før.

Vi venter fortsatt på “iPhone-øyeblikket”, når virtuell virkelighet blir så bra og tilgjengelig at alle tar det i bruk, men det spås allerede at dette vil skape store verdier i framtiden.  

Foto: NRK

Foto: NRK

Det kan skje raskere enn vi tror. I 2020 ble Facebook sin VR-brille Oculus Quest 2 sluppet på markedet. Prisen er lavere, og kvaliteten mye høyere, enn tidligere briller. Apple planlegger lansering av sin første AR-brille i 2022, og mener fremtiden ligger i “wearables” - teknologi vi har på oss og med oss hele tiden.

Digitale flater som VR (virituell virkelighet) og AR (utvidet virkelighet) kan bli nyttige verktøy for reisende så vel som for næringslivet. Ved å tilgjengeliggjøre digitalt innhold som bedre formidler opplevelser og følelser kan vi bekrefte for reisende at vår destinasjon er det rette valget. Det kan også bety muligheter for å forlenge sesongen for en attraksjon, by på nye måter å oppleve en attraksjon eller en historie på eller la gjesten fordype seg i informasjon på nye måter.

Eksempelvis kan det være mulig for museer eller andre historiefortellere å visualisere historiene de forteller. Det kan for eksempel ligge flere muligheter i å la turistene ta del i virtuelle opplevelser som å se bygninger, dyreliv eller annet som var en del av omgivelsene våre før.

Hologram - Peer Gynt på Gålå

Peer Gynt-stemnet på Gålå har allerede tatt i bruk nye virtuelle løsninger i sitt tilbud. Som den første teaterforestillingen i Norge, tilbudte de sommeren 2020 en kortere teaterforestilling med hologramløsninger, der du kunne se Peer Gynt og Mor Åse på Snøhettas vannspeil ved Gålåvatnet. Dette er bare en av mange muligheter for visualisering av nye opplevelser, med bruk av ny teknologi.

Galleri Ullinsvin i Vågå har også tatt i bruk VR-teknologi for å formidle og tolke Edvard Munch sine kunstverk, spesielt rettet mot barn.

Gudbrandsdalsmusea er også i gang med digitale formidlingsformer gjennom prosjektet HIDDEN på tusenårsstedet Hundorp, og i Lom ble det i 2020 pilotert en virtuell julehandel. På Lillehammer kan man bli med på VR-opplevelser med konkurranser og tfordringer i en virtuell verden. Vi står på startstreken for et reiseliv i flere dimensjoner.

Mange stiller spørsmål ved betalingsviljen hos kunder for å ta i bruk nye digitale flater. Dette er helt ny teknologi og det er få som har tilgang på gode VR-briller hjemme i stua. Det er imidlertid viktig å ta i betraktning at det ikke er lenge siden det ble vanlig å ta betalt for digitalt innhold, slik som i nettaviser, streaming av musikk, film og tv. Man kan se for seg at vi kommer til et punkt hvor det blir vanligere å betale for gode digitale opplevelser på lik måte.

Foto: Visit Lillehammer

Foto: Visit Lillehammer

Virtuell tilstedeværelse i 3D, for eksempel for konferanser, er spådd av Forbes til å bli det neste store milliard-markedet. Om Lillehammer og Gudbrandsdalen er tidlig ute med å utnytte disse mulighetene, kan dette skape store ringvirkninger gjennom både etterspurte reiselivsprodukter, og høy teknologisk kompetanse. Vi kan i tilfelle sette oss på kartet ved å utvikle attraktive opplevelser, basert på vår kultur og historie, som du kan oppleve få andre steder. Det kan gi store gevinster og skape betydelige ringvirkninger for regionen vår.

Guest User