Trender i reiselivet - Bærekraft
Reiseliv er en av de viktigste næringene i Lillehammer og Gudbrandsdalen, og står for en betydelig andel av verdiskapingen. Det er derfor viktig at regionen følger med i utviklingen og etterspørselen innen reiselivet, for å kunne tilby attraktive opplevelser til besøkende og sikre framtidig verdiskaping.
Det er flere overordnede trender som vil prege reiselivet i årene fremover. Teknologiutvikling, global oppvarming, koronapandemien og generell økonomisk vekst er blant de store, underliggende faktorene som gradvis endrer turistenes etterspørselsmønster.
Lillehammer og Gudbrandsdalen har gode forutsetninger for å ta en ledende rolle og være blant destinasjonene som utpeker seg på flere områder hvor vi ser en økning. Med god plass og trygge omgivelser, ekte produkter og tradisjoner i tillegg til vill natur, har vi gode muligheter til å videreutvikle tilbudet vårt og bli en ettertraktet reiselivsdestinasjon både nasjonalt og internasjonalt. Dette bør imidlertid gjøres med et konstant fokus på kvalitet fremfor kvantitet, og at vi bevarer våre særpreg fremfor å overutvikle og kommersialisere på bekostning av natur, dyreliv og kultur.
I samarbeid med Visit Lillehammer, Nasjonalparkriket og Visit Jotunheimen har vi samlet noen trender vi mener vil bli viktige i årene fremover, som kan gi store muligheter for videreutvikling av regionen vår. I ukene fremover vil vi derfor legge ut saker hvor vi drøfter disse temaene, og trekker frem eksempler på relevante bedrifter, og diskuterer hvordan regionen vår kan ta en lederrolle i utviklingen.
Fokus på bærekraft, miljø og tilgang på natur vil bli stadig viktigere
En av de mest dominerende trendene er turistenes fokus på bedrifters og destinasjoners bærekraftsprofil. Klima og fokus på bærekraftige valg er ikke nytt, men vil spille en stadig viktigere rolle gjennom 2020-årene.
Mange turister vil ha god samvittighet når de drar på ferie, og vi forventer at de reisende får en høyere betalingsvilje for bærekraftige alternativer. Bedrifter og destinasjoner som aktivt jobber for å minimere sitt fotavtrykk og å bli en bærekraftig destinasjon, vil bli mer ettertraktet enn andre.
Samtidig vil kravene til bærekraft blir høyere: det er ikke tilstrekkelig å kun skilte til en sertifisering, men bedriftene må vise at dette også etterleves i praksis. Vi spår at kortreiste råvarer, kortreiste ferier og ny, bærekraftig teknologi vil etterspørres mer gjennom økt bruk av sirkulærøkonomiske prinsipper, gjenbruk og leie fremfor eie.
Kombinasjonen av bedre økonomi og fokus på bærekraft, fører også til at flere sannsynligvis gir opplevelser fremfor ting i gave fremover. Vi har nok ting, og er mer opptatt av opplevelser, nærhet og å gjøre ting sammen med andre. Bedrifter som kan tilby klimavennlige og gode opplevelsesprodukter kan tjene godt på dette.
Samtidig vil trolig flere reise færre ganger, men legge mer penger i hver tur, for å redusere utslippet. Dette innebærer at betalingsviljen for kvalitet i både mat og unike, tilrettelagte opplevelser vil øke. Destinasjoner med et rikt tilbud av opplevelser og pakketilbud over en lengre periode, vil trolig bli en vinner i den sammenheng. Dette gir en gyllen mulighet for Lillehammer og Gudbrandsdalen: med lang og tradisjonsrik historie og store naturressurser kan vi skape særegne og skreddersydde opplevelser med guiding, aktiviteter, mat og drikke, med fokus på kvalitet i alle ledd.
Gjennom opplevelsesproduksjon og samskaping med gjestene, er reiselivsbedriftene medskapere av bærekraftige gjester. Gjennom formidlingen av verdigrunnlag, historie, kulturtradisjoner og hvordan man forholder seg ute i naturen, bidrar de til å gi gjestene refleksjoner og nye verdier som de tar med seg hjem. Dette er et viktig argument for at guidede turer og styrt ferdsel er viktig, i tillegg til god historiefortelling fra bedriftene over måltider eller andre samlingsstunder. Gjestene ønsker å lære, og få minnerike og tranformative opplevelser som setter spor.
Norsk Fjellsenter og Klimapark2469 er eksempler på bedrifter som retter fokus på bevaring og formidling av natur og kultur i fjellheimen vår, og gir gjestene en opplæring som en del av opplevelsen. Matrute Gudbrandsdal er et godt eksempel på samarbeid mellom lokale produsenter og spisesteder, der de bruker lokalmat til å formidle gjestene historier og verdier, som gir gjestene en større verdi enn kun maten i seg selv.
Togturisme vil også trolig spille en viktigere rolle fremover, og vi ser allerede en framvekst av opplevelser som er tilrettelagt for togturisme. Av alt vi gjør, er flyreiser det mest belastende for klimaet og natur, og tog er en klimavennlig erstatter. Samtidig ser vi at betalingsvilligheten for togreiser er økende, og i tråd med det vil forhåpentligvis også tilbudet av togreiser både nasjonalt og internasjonalt øke.
Vi forventer at bedrifter som tilbyr miljøvennlige transportmuligheter og løsninger som tilrettelegger for kollektivtransport vil bli mer populært fremover.
En annen viktig følge av fokus på bærekraft som vil være viktig for vår region, er turismens påvirkning på artsmangfoldet, og opplevelser som tar et tydelig hensyn til dette vil bli viktigere. Den pågående sentraliseringsbølgen fører til at færre har tilgang til natur der de bor. Dette kan øke betalingsviljen for vill natur når de skal på ferie. Nedbygging av naturområder i form av urbanisering, samferdselstiltak eller energiproduksjon påvirker attraktiviteten. Lillehammer og Gudbrandsdalen har store, vernede områder som vil bli viktige når andre områder bygges ned, og vi kan ta en rolle som en destinasjon hvor vern og artsmangfold er en sentral premissgiver. Nasjonalparkene begrenser i noen grad muligheter for verdiskaping lokalt, men ved å tilby produkter og tjenester i randsonen, eller tilrettelegge for mer skånsom ferdsel, kan vi gjøre dette til vårt konkurransefortrinn, etterhvert som naturområder andre steder bygges ned.
De lokale guideselskapene som eksempelvis Gjendeuiden, Rondaneguiden, Fyrst og Fremst, Aktiv i Lom med flere er gode eksempler på bedrifter som tilbyr gjestene turer hvor både naturopplevelsen og historiefortellingen står i fokus, samtidig som de tar hensyn til en skånsom ferdsel med hensyn til både planter og dyrelivet.
Vi mener at det økende fokuset på bærekraft kan ha en positiv virkning på næringen i Lillehammer og Gudbrandsdalen, gitt at vi tilrettelegger for det gjennom fokus på kvalitet fremfor kvantitet i vårt tilbud av opplevelser og tjenester.