Fakta
Prosjektnavn: Tour de Dovre
Kunde: Dovrefjell Opplevelser og Utleie AS
Kilde: Bedriftsnettverk Innovasjon Norge - forprosjekt
Prosjektleder: Camilla Melgård, Skåppå
Nettverkspartnere: Funkibator, Hjerkinn Fjellstue, Grimsdalshytta, Toftemo Turiststasjon, Trolltun, Furuhaugli Turisthytter, Mountains of Norway, Nasjonalparkriket Reiseliv
Geografi: Nord-Gudbrandsdalen/Dovre
Kontakt: Camilla Melgård - 911 87 023
Sammendrag
Vi ser Tour de Dovre som et produkt med stort potensiale. Produktet eksisterer som produkt i dag, og markedsføringen skjer i hovedsak via Dovrefjell Opplevelser- og Utleie, og Mountains of Norway. Vi ser derimot behovet for å videreutvikle konseptet og kvalitetssikre produktet i samtlige ledd. Innovasjon Norge har definert følgende suksesskriterier dersom du skal lykkes med sykkelturisme:
Transport
Overnatting og mat
Service
Stier/veier med skilt og kart
I tillegg fremheves viktigheten av samarbeid. Det påpekes at sykkelturisme gir store ringvirkninger til lokalt næringsliv (ref. Haaken Christiansen – «Norge som sykkeldestinasjon»).
Som et ledd i prosjektet og for å sikre kvalitet har det blitt etablert et bedriftsnettverk for Tour de Dovre bestående av aktører innen både mat-, overnatting- og service.
Målsettinger for prosjektet:
Tour de Dovre skal regnes som Norges flotteste sykkelopplevelse
Tour de Dovre skal bidra til omsetningsøkning i skuldersesonger
Reiselivet skal oppleve økt verdiskaping pr. gjestedøgn som følge av produktet Tour de Dovre