Digital vri på idéverksted

 
Skappa_-22.jpg
 

Ved hjelp av digitale flater arrangerte Skåppå idéverksted for rekreasjonsnæringen – som resulterte i fire spennende konsept.

Idéverksted er et av verktøyene i prosjektet Krafttak for grønn vekst, hvor det skapes møteplasser som utfordrer tradisjonelle utviklingsprosesser. I et samarbeid med Visit Lillehammer, Nasjonalparkriket og Visit Jotunheimen inviterte Skåppå inn ulike aktører i rekreasjonsnæringen, offentlige aktører og akademia til å jobbe kreativt sammen. Næringen er i omstilling møter nye marked og utfordringer med Covid-19 pandemien, og det gir nye ideer til utvikling og løsninger på utfordringer. 

Krafttaket

Målet med idéverkstedet var å finne konsepter som Skåppå legger til rette for videre samarbeid med næringen om.

– Neste steg er å lodde stemninga hos deltagerne for eventuelt videre samarbeid om konseptene. Deretter skal vi prøve ut mulige løp for ideene som kom frem i verkstedet, forteller prosjektleder for Krafttak for grønn vekst, Hanne Maren Kristensen.

En slik arbeidsmetode skaper en aktiv fremdrift for å prøve ut mulige løp, og et våkent blikk på aktuelle aktører som kan være relevante for de aktuelle ideene.

– Hvis et konsept overlapper med andre prosjekter og initiativ i Gudbrandsdalen mener vi det er viktig å koble disse aktørene sammen, for det er sammen vi lykkes, sier Kristensen.

Jernbane og delingsøkonomi

Idéverkstedet ble innledet av Heidi Nybrenna, salgssjef i SJ Norge. Jernbanen er en viktig transportåre gjennom Gudbrandsdalen, Romsdalen og Trøndelag. De sju strekningene SJ Nord har ansvaret for strekker seg fra Oslo til Bodø.

Forsker Kristine Blekastad Sagheim fra Høgskolen i Innlandet holdt et innlegg om delingsøkonomi og mulighetene for delingsøkonomi i Gudbrandsdalen – som er mange.

Digital workshop

Skåppå måtte finne en ny løsning på å holde et kreativt idéverksted, for å ivareta hensynet til smittevern. Løsningen ble Teams og plattformen Mural, som tillater deltagerne å skrive post it-lapper digitalt. Gjennom tre ulike grupper ble det en kreativ økt med mange ideer. Selv om den løse praten i pausene manglet, var det gode tilbakemeldinger på gjennomføringen.

Presentasjoner fra idéverkstedet:

Ideverksted – Hanne Maren Kristensen

SJ Norge – Heidi Nybrenna

Delingøkonomiens muligheter i Gudbrandsdalen – Kristine Blekastad Sagheim

Trollbinde