Selgerens beste venn

Euro Business School skal vekke trauste gudbrandsdøler til å bli digitale storselgere.

Vær advart: På frokostmøte hos HUB LHMR er en verbal mitraljøse rigget på podiet. Digital forretningsutvikler Ronnie Johnsen i Euro Business School skyter attpåtil med skarpt:

– I dag har opp til 90 prosent av kundene gjort seg opp en mening på internett før de kontakter leverandøren. Med andre ord: Den som ikke legger en skikkelig jobb i nettsiden havner bakerst i en raskt voksende kø.

Kan vi friste med litt faglig påfyll til frokost, driftige døler?

Ronnie Johnsen fra Euro Business School er en av foredragsholderne på frokostmøtene til Skåppå kunnskapspark.

SELGERENS BESTE VENN. Lett karikert er gudbrandsdølene dyktige til å lage produkter og tjenester, men litt for trauste når de skal selges. I dal og by finnes følgelig mange små nisjebedrifter som overlever på å levere god kvalitet, men få mellomstore i merkbar vekst. Det er her frokostmøtene på HUB LHMR skal utgjøre en forskjell. Blant foredragsholderne er bransjeleder Euro Business School:

– Internett gjør det lettere og rimeligere å nå ut til potensielle kunder enn noen gang tidligere. Samtidig parkerer nettet dem som ikke innser at en god nettside er det største og beste utstillingsvinduet du faktisk kan ha, sier Ronnie Johnsen.

– Og vi som trodde sosiale medier er stedet å være?

– På sosiale medier får du oppmerksomhet og når ut til nye folk, men så må du jo ha et sted å lande kundeforholdet – og det er på nettsiden.

Johnsen drar en salgspitch fra læreboka:

– En godt rigget nettside er selgerens beste venn.

 

FAG TIL FROKOST. Ett av Skåppås mål er er å bidra til mer lønnsomme bedrifter i Lillehammer og Gudbrandsdalen. Salg er suksessfaktoren med stor S.

– En selgers mareritt er en utmattende rekke kundemøter, telefoner eller annonser som aldri gir napp, sier daglig leder Trude Emaus i Skåppå.

For å gi næringslivet i by og dal faglig påfyll, utvidet nettverk og inspirasjon til videreutvikling inviterer Skåppå til frokostmøter med temaer som spenner fra stressmestring til salgsstrategier. De to kan faktisk henge sammen.

 

SALGET SERVERT. Inntil nylig ringte Saltdalshytta opp til alle som drømmere som bestilte katalog av dem. Nå vet hytteprodusenten bedre. Med nyutviklet nettside som logger all digital adferd og klassifiserer brukerne ut fra antall klikk, visninger og nedlastinger sorterer Saltdalshytta automatisk vekk kundene de ikke skal bruke tid på:

– Slik sparer Saltdalshytta masse ressurser, og sjansen for salg i de kundemøtene de faktisk bruker tid på har gått rett til værs, forteller Ronnie Johnsen frokostgjestene på HUB LHMR.

Selv var han inntil nylig salgsdirektør i et selskap med en kvart milliard kroner i budsjett. Johnsen fant likevel ut at han trives bedre med lukten av sagmugg, på frokostmøter med private næringsdrivende nysgjerrige på salgssirkuset. Salgsdirektør Johnsen og sindige dølagründere har faktisk også noe til felles:

– Jeg er på ingen måte den fødte selger. Det som alltid har ligget for meg er å få til noe, å skape noe.

Eller SKÅPPÅ som vi liker å si.

 


Fakta: Frokostmøte på HUB LHMR

  • Åpne frokoster med temaforedrag i regi av Skåppå
  • Formålet er å inspirere og oppdatere samarbeidspartnere faglig innenfor Skåppå sine virksomhetsområder.
  • Foredrag om salgsutvikling i regi av Euro Business School har vært blant de mest populære

www.skåppå.no


Ring oss gjerne, eller fyll ut skjemaet her så kontakter vi deg

  • Hvordan skal vi ta kontakt?
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.