Booking på nett gir økt salg for aktivitetsbedrifter

Målet med å bli skikkelig gode til å bruke digitale plattformer burde for bedriftene være å tjene mer penger, og å skape utvikling i sin bedrift. Gjennom prosjektet Tøffe Opplevelser er målet å samle alle aktivitetsbedriftene i regionen til et felles løft inn i den digitale verden.

Se for deg at det er du som skal planlegge aktivitetene for årets sommerferie. Du sitter sannsynligvis med mobilen i hånden. Du ser på de fine bildene og filmene fra tidligere turer, og bestemmer deg for å sjekke tilgjengeligheten i bookingkalenderen. Dersom du trenger svar på spørsmål, ønsker du kanskje litt personlig kontakt med aktivitetsleverandøren, men du ønsker nødvendigvis ikke å snakke med dem. Du er ute etter å finne ut nøyaktig når aktiviteten starter, og du trenger et kart med GPS for å lage reiseruten. Du bestemmer deg for at utflukten er verdt tiden og pengene dine, og legger ønskede aktiviteter på ønsket dato i handlekurven. Til slutt trykker du handlekurven til kassen og betaler med kort. Ytterligere informasjon om aktiviteten vil du gjerne motta på SMS i god tid før oppmøte.

Teksten over er ment for å skildre slik vi er vant til å ha det i dagens digitale samfunn. Netthandel av varer og tjenester er noe vi som konsumenter tar for gitt. På tross av denne utviklingen, sitter fortsatt mange leverandører på gamle løsninger for bestilling av opplevelser.

Kom i gang!

Er du en aktivitetsleverandør som ikke har logget på enda? Da er det på høy tid. Alle spådommer om digital utvikling i reiselivet, viser at turisten ønsker aktivitetsleverandører som har et online bookingsystem. I dagens digitale hverdag kan det sies så brutalt at prioriterer du ikke digital booking, så prioriterer du ikke salg. Samtidig er det en hårfin linje mellom å være tilstede for kunden, og det å bli oppfattet som en pågående selger. Ronny Johansen i STI Norway mener at leverandører må ha en enkel huskeregel; “at det er mange som vil kjøpe, men få liker å bli utsatt for salg! 

Online booking, hva innebærer det egentlig?

De fleste er kanskje av den overbevisning om at de er online. Altså, de har hjemmeside og mailadresse. Dette kvalifiserer dessverre ikke som online booking. Det er forsåvidt mange av disse aktivitetsleverandørene som virkelig har forstått viktigheten av å være synlige på nett, men de mangler den siste knappen for bestilling og betaling. Det er her essensen av å være bookbar på nett ligger. Synlighet handler først og fremst om å kommunisere hva turisten kan oppleve, og hvorfor man skal oppleve dette hos akkurat deg. Samtidig handler synlighet om å velge de riktige kanalene for å treffe den målgruppen dine opplevelser passer for, samt å gjøre det så enkelt som mulig å booke med en gang.

Visste du at…

  • 83%  av reiselivsbedrifter bruker fremdeles tradisjonelle metoder for bestilling, altså at kunden ikke kan gjøre kjøp av produkter og tjenester online.
  • Reiselivsbedrifter som implementerer online booking øker antallet bookinger med 30-40%.
  • Millenniumsgenerasjonen er godt vant med, og forventer å kunne bestille online både på mobil og nettbrett.
  • 65% av turister bestiller sin hotellovernatting på en mobil plattform.
  • Antall bookinger gjort med mobil har økt med 1 700 % fra 2011 til 2015.

       Kilde: https://www.gnistdesign.no/blogg/trender-reiseliv-2016/

Keep it simple. Stupid.

Kundevennlighet og brukervennlighet er viktige stikkord i alt du foretar deg digitalt. Glem ikke sosiale medier, men husk at sosiale medier er mer enn Facebook. Det er bilder og film som gjelder, ikke lange tekster. Kundene er så godt vant til brukervennlige løsninger at de mister interessen så fort kvaliteten og innholdet er dårlig. Derfor er også et fokus på god mobilvennlighet viktig, særlig med tanke på at Google nedprioriterer nettsider som ikke er mobilvennlige ved å presse disse bedriftenes nettsider nedover i søkelisten.

Det føles kanskje ikke så enkelt for deg akkurat nå, men gode bookingløsninger skal være brukervennlige både for kunden og deg som leverandør. Mange bookingsystemer har begynt å spesialisere seg på små aktivitetsbedrifter, og har som mål å gjøre hverdagen enklere for deg, slik at du kan bruke tiden din på å gi gjesten de gode opplevelsene.

Gjør markedsarbeidet enklere!

I tillegg til å gjøre håndteringer av bookinger og betaling enklere, er også hensikten å forenkle markedsarbeidet. Ved å ha online booking vil du som aktivitetsleverandør ha full oversikt over hva som er viktig for dine nåværende- og dermed fremtidige kunder. Bruk innsamlet data fra gjestens kundereise for å:

  1. Vurdere hvem den beste kunden er gjennom å se på deres livstidsverdi. Altså, hvilke deler av din aktivitet tilfører gjesten verdi, og hvilken effekt har ulike tiltak som bedrer deres gjenkjøpsrate på bedriftens lønnsomhet?
  2. Tiltrekke deg flere “riktige kunder” ved hjelp av målrettet annonsering til rett tid.
  3. Optimalisere gjestens kundereise ytterligere. Ved å se på helheten vil det bli lettere å forstå hvordan akkurat dine gjester tenker gjennom prosessen fra valg av aktivitet, gjennom bestillingen og til slutt deres opplevelse i etterkant.

Med andre ord, dra nytte av de digitale mulighetene slik at din hverdag blir enklere. Ved å gjøre dine aktiviteter bookbare på nett vil du med stor sannsynlighet oppleve en økning i antall gjester og kundetilfredshet. Samtidig som din bedrift hele tiden får mer kunnskap om hvem kunden er og hva de ønsker for fremtiden, helt automatisk. Kundereisen i 2017 starter og slutter i den digitale verden, men for all del; ikke glem at aktiviteten du selger fortsatt er analog.

Trenger din bedrift hjelp til å komme i gang?

Målet med å bli skikkelig gode til å bruke digitale plattformer burde for bedriftene være å tjene mer penger, og å skape utvikling i sin bedrift. Gjennom prosjektet Tøffe Opplevelser ønsker Skåppå Kunnskapspark, Visit Lillehammer, Nasjonalparkriket Reiseliv, Visit Sognefjord og NCE Tourism å samle alle aktivitetsbedriftene i regionene til et felles løft inn i den digitale verden.

I større og mindre nettverk skal vi legge til rette for at bedrifter og organisasjoner kan lære av hverandre og dele- kunnskap og kompetanse. Med mål om å selge mer, er sentrale temaer digital- booking, synlighet, differensiering og pakking for aktivitetsbedrifter. Viktigheten av bilder og film i ulike temaene vil også være på agendaen. Kanskje vi til og med skal se nærmere på hvilke muligheter som åpner seg ved å involvere innflytelsesrike bloggere?

 

Er du nysgjerrig? Ta kontakt!

 

Linn Hagberg Torgersen

Prosjektleder Tøffe Opplevelser, Skåppå Kunnskapspark

 

 

 

Ring oss gjerne, eller fyll ut skjemaet her så kontakter vi deg

  • Hvordan skal vi ta kontakt?
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Blogg

Oppdatert kunnskap og inspirasjon er suksessfaktoren i de fleste vellykkede virksomheter. I bloggen deles historier og erfaringer fra våre kunder og fra oss.

God fornøyelse!

Lederskap når det blåser motvind

Les blogginnlegget

Vår daglig leder forlater oss

Les blogginnlegget

Gjesteblogg: Historisk satsing på grønn næringsutvikling!

Les blogginnlegget

Ledig stilling i Skåppå!

Les blogginnlegget

Fremtiden er digital for anleggsbransjen

Les blogginnlegget

Veien fra idé til marked – Gjesteblogg fra Innovasjon Norge

Les blogginnlegget